wpieskuleje-862x575

Co robić kiedy pies kuleje?

W Internecie aż roi się od zapytań “dlaczego mój pies kuleje?”. To zmartwieni właściciele, poszukujący wyjaśnienia dla psich problemów z poruszaniem się. Co robić, gdy zauważę, że mój zwierzak utyka? Czy fakt, że kuleje na przednią lub tylną łapę ma jakieś konkretne znaczenie?

Dlaczego pies kuleje na przednią łapę lub tylną łapę?

Nie można jednoznacznie podzielić psich chorób układu ruchowego, na takie które objawiają się utykaniem tylko na przednie lub tylne łapy.

Problemy ruchowe u psów mogą być spowodowane wieloma czynnikami. Do bardziej oczywistych należą urazy powstałe podczas zabawy czy treningu, przeważnie nie wymagające konsultacji z weterynarzem. Drobne zwichnięcia i nadwyrężenia ustępują zazwyczaj same – w ciągu maksymalnie kilku dni. Jeżeli utrzymują się dłużej, jest to znak, że wizyta w gabinecie weterynaryjnym może być jednak potrzebna.

Kulenie może być także objawem różnego rodzaju chorób. Ich występowanie związane jest między innymi z cechami konkretnego zwierzęcia, takimi jak wiek, masa ciała czy nawet rasa – niektóre schorzenia objawiające się kulawizną wynikają bowiem z wad genetycznych.

jamnik

Okres rozwojowy – czyli dlaczego młody pies kuleje?

Wiele chorób, których objawem jest kulawizna, wiąże się z tym konkretnym okresem w życiu psa – dorastaniem. Na wystąpienie niektórych nie mamy wpływu, ponieważ ich przyczyną są wady genetyczne, jednak części z nich możemy zapobiec – dbając o odpowiednią dietę i dawkę ruchu dla zwierzaka. Wszystkie natomiast możemy leczyć – a im wcześniej zostaną wykryte, tym lepiej. Jakie to choroby?

• Młodzieńcze zapalenie kości (enostoza) – spotykane głównie u szczeniąt dużych ras, w szczególności owczarków i dogów niemieckich oraz rottweilerów.
  • Dysplazja stawu biodrowego lub łokciowego – wady dziedziczne, które podobnie jak enostoza występują u młodych psów dużych ras. Jak sama nazwa wskazuje, w tym przypadku pierwszą wskazówką co do typu dysplazji może być to, na które łapy kuleje nasz pies – przednie (przy dysplazji stawu łokciowego), czy tylne (biodrowego).
  • Martwica głowy kości udowej – to z kolei choroba charakterystyczna dla szczeniąt małych ras, takich jak: pinczer miniaturowy, pekińczyk, maltańczyk, yorkshire terrier czy west highland white terrier.
  • Krzywica – choroba spowodowana niedoborem witaminy D3, prowadzącym do niedostatecznego odkładania się wapnia w organizmie. Może wystąpić u każdego psa – niezależnie od rasy, jednakże obecnie spotykamy się z nią bardzo rzadko.

Przyczyny kulenia u psów dorosłych i starszych

Stary pies kuleje

W przypadku psów dorosłych i starszych najczęstszymi przyczynami kulenia są:

• zwyrodnienia stawów, których leczenie dostosowuje się do rozmiaru zmian, ocenianych na podstawie zdjęcia rentgenowskiego. Zwyrodnienia mogą pojawić się u psów wszystkich ras;
  • dyskopatia, nazywana również przemieszczeniem tarczki międzykręgowej lub niedowładem jamników – ze względu na fakt, że u tej właśnie rasy występuje ona najczęściej. Skłonność do dyskopatii mają także buldogi francuskie, shih Tzu, pekińczyki, beagle, spaniele, teriery i dobermany.

Każde pogorszenie kondycji psa to dla właściciela ogromne zmartwienie. Kochamy swoje czworonogi i zależy nam, aby zawsze cieszyły się dobrym zdrowiem. Możemy o to zadbać w prosty sposób: uważnie obserwując ich zachowanie. Dzięki temu w porę wychwycimy niepokojące objawy i skorzystamy z pomocy weterynarza.